یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین روش های مهاجرت به کانادا، مهاجرت کاری به کانادا است. ویزای کار کانادا مجوزی است که از سوی دولت این کشور به متقاضیان کار داده می شود.؛ بر اساس این مجوز فرد متقاضی می تواند برای مدت تعیین شده در کانادا مشغول به کار شده و زندگی کند. این نوع ویزای کانادا از جمله پرمتقاضی ترین ویزاهای این کشور بوده و موسسه خدمات مهاجرتی آریوویل نیز خدمات مربوط به آن را ارائه می دهد.

اما شاید مهم ترین دلیل این که در سال های گذشته استقبال از ویزای کاری کانادا تا این حد بالا رفته، نیاز بالای کانادا به نیروی کار است. کانادا برای تامین نیروی کار در پست ها و مشاغل مختلف، پذیرای متقاضیان متخصص و ماهر است و در سال جاری نیز قصد دارد بیش از 400 هزار نیروی کار خارجی را پذیرش کند.

بنابراین اگر می خواهید به کانادا مهاجرت کنید و از لحاظ شغلی آینده خوبی برای خود در این کشور متصور هستید، این مقاله برای شماست. در این مقاله مروری بر بازار کار کانادا و مشاغل و تخصص های مورد نیاز آن می پردازیم. سپس به شرح درباره برنامه های مهاجرت کاری مختلف کانادا خواهیم پرداخت و در پایان نیز به مهم ترین سوالات متداول پیرامون این موضوع پاسخ می دهیم.

اگر فعلا نمی خواهید این مقاله را مطالعه کنید، می توانید با تکمیل فرم ارزیابی، در روزهای آینده با کارشناسان آریوویل در تماس باشید و سوالات خود را با آن ها در میان بگذارید. در غیر این صورت، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بازار کار و مشاغل مورد نیاز در کانادا

یکی از دلایلی که دولت کانادا به مهاجرت کاری تا این حد توجه داشته و برنامه های مختلفی برای آن در نظر گرفته است، نیاز این کشور به نیروی کار است. در حال حاضر حدود 18 میلیون نفر نیروی کار فعال کانادا را تشکیل می دهند که بیش از یک چهارم آن ها (26 درصد) مهاجران خارجی هستند.

تقریبا هر شغل و تخصصی که داشته باشید، به احتمال زیاد در کانادا مورد نیاز است. اما پر رونق ترین و مورد نیاز ترین پست ها و مشاغل در کانادا در سال 2023 به این ترتیب هستند:

  • حسابدار
  • پرستار
  • مهندس برق
  • جوشکار
  • داروساز
  • تکنسین شبکه
  • دامپزشک
  • برقکار صنعتی
  • توسعه دهنده وب
  • راننده حمل و نقل

البته لیست بالا به این معنی نیست که اگر شغل شما در میان دسته های مذکور نیست، پس شانس مهاجرت کاری شما پایین است؛ چرا که همانطور که قبل تر هم گفته شد، در کانادا برای مشاغل متعددی نیاز به نیروی کار هست.

روش های مهاجرت کاری به کانادا

دو مسیر کلی برای مهاجرت کاری به کانادا وجود دارد:

مهاجرت با ویزای کاری: این روش شامل دریافت پیشنهاد شغلی Job Offer از کارفرمای کانادایی، دریافت ویزای کار موقت و نهایتا اقدام برای اقامت دائم می شود.

مهاجرت به عنوان نیروی کار ماهر: این روش شامل اقدام در چارچوب برنامه های اسکیلد ورکر و امتیازگیری بر اساس سن، زبان، تحصیلات، تخصص و سابقه کاری و… می شود و در نهایت متقاضی اقامت کاری دائم دریافت خواهد کرد.

هر کدام از این روش ها شامل برنامه های مختلف و متعددی است که شرایط مخصوص خود را دارند. در ادامه به توضیح درباره هر یک از این برنامه ها خواهیم پرداخت.

مهاجرت با ویزای کاری:

اخذ ویزای کاری کانادا شامل روش ها و برنامه های متعددی است. به طور کلی در این روش متقاضی یک مجوز کار یا ورک پرمیت Work Permit دریافت می کند و برای مدت معینی می تواند در کانادا کار و زندگی داشته باشد. مهاجرت با ویزای کاری کانادا این برنامه ها را در بر می گیرد:

برنامه انتقال درون شرکتی یا ICT:

برنامه انتقال درون شرکتی یا Intra-company Transfer یکی از روش های مهاجرت با ویزای کاری کانادا است. این روش مخصوص آن دسته از مجموعه ها و شرکت هایی است که یک شعبه اصلی، شعبه فرعی یا شرکت وابسته در کانادا دارند. از طریق این برنامه کارکنان کلیدی و مدیران ارشد مجموعه می توانند به کانادا منتقل بشوند.

برنامه جابجایی بین المللی یا IMP:

تحت برنامه جابجایی بین المللی یا International Mobility Program کارفرمای کانادایی می تواند نیزوهای کار خارجی را بر اساس ویزای کار موقت استخدام کند. لازم به ذکر است که ویزای کار کانادا تحت برنامه IMP نیازی به مجوز LMIA ندارد و در ایران نیز با نام ویزای کار مبتنی بر منفعت عمده هم شناخته می شود.

ویزای کاری کانادا بر پایه LMIA

اگر کارفرمای کانادایی نتواند نیروی کاری مورد نیاز خود را از بین نیروهای بومی ساکن در کانادا پیدا کند، برای استخدام از بین نیروهای متقاضی خارجی اقدام می کند. اما پیش از استخدام، کارفرما باید بتواند به اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا اثبات کند که نیازش را با نیروهای داخل کانادا نمی تواند برطرف کند؛ یعنی برای پر کردن موقعیت شغلی مورد نظر، لازم است نیروی خارجی متقاضی را به کار گیرد و این کار قرار نیست موجب آسیب به بازار داخلی یا بیکار شدن نیروی کانادایی بشود.

در پی اثبات این موضوع، کارفرما از وزارت کار کانادا تاییده ای دریافت می کند. این تاییدیه با نام Labor Market Impact Assessment یا به اختصار LMIA شناخته می شود. آن دسته از کارفرمایان کانادایی که می خواهند تحت برنامه نیروی کار خارجی TFWP متقاضیان را برای موقعیت شغلی خالی خود استخدام کنند، برای ارسال جاب آفر باید LMIA را گرفته باشند.

ویزای کار پس از تحصیل یا PGWP

این برنامه کاری مخصوص دانشجویان است. دانشجویان مهاجری که در مقاطع بالاتر از دیپلم در کانادا تحصیل کرده باشند و به فارغ التحصیلی رسیده باشند، می توانند درخواست مجوز کار بدهند. این مجوز کار که به ویزای کار پس از فارغ التحصیلی یا Post-Graduation Work Pemit یا به اختصار PGWP نیز معروف است یکی از روش های محبوب برای مهاجرت به کانادا است. در واقع با استفاده از این روش، دانشجو می تواند پس از اتمام تحصیل خود در کانادا، ویزای کار گرفته، همان جا مشغول به کار شده و با کسب تجربه کار کانادایی شانس دریافت اقامت دائم را پیدا کند. دانشجویان با مجوز کاری PGWP می توانند از طریق برنامه CEC یا Canadian Experience Class برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند.

ویزای کار پرستاری / مراقبت کننده یا Caregiver

این برنامه یکی از برنامه های جدید کانادا برای مهاجرت کاری است. با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در کانادا، نیاز به نیروی کار برای مراقبت از این قشر و کمک به آن ها در کارهای روزمره بیشتر شده است. کمبود نیرو به عنوان پرستار خانگی موجب شد تا کانادا از سال 2019 برنامه پرستار خانگی را در پیش بگیرد. بر اساس این برنامه موقعیت های کاری بسیار خوب و فراوانی برای پرستاران خارجی به وجود آمده است. عدم نیاز به دریافت LMIA، وجود فرصت های شغلی بالا، امکان دریافت اقامت دائم و شرایط نسبتا آسان برای اپلای از مهم ترین مزیت های برنامه مدکور هستند.

مجوز کار باز ایرانی ها یا Iranians OWP

یکی دیگر از برنامه های جدید ویزای کاری کانادا، برنامه مجوز کار باز ایرانی ها یا Open Work Permit برای ایرانی هاست. بر اساس این برنامه که تا 28 فوریه سال 2024 برقرار است، ایرانی هایی که با ویزای موقت (توریستی یا تحصیلی) در داخل کانادا هستند، می توانند برای دریافت مجوز کار باز یا اوپن ورک پرمیت اقدام کنند. در واقع بر اساس این برنامه ایرانیانی که ویزای موقت داشته و داخل خاک کانادا هستند می توانند ویزای خود را به مجوز کار باز تبدیل کرده و چه بسا در آینده به اقامت دائم برسند.

مهاجرت به عنوان نیروی کار ماهر

مسیر دیگری که برای مهاجرت کاری به کانادا می توان در پیش گرفت، مهاجرت به عنوان نیروی کار ماهر است. در این روش باید از طریق برنامه های سیستم اکسپرس انتری Express entry کانادا اقدام کنید. در صورت موفقیت و پذیرش، مستقیما اقامت کاری دائم کانادا به شما داده می شود.

اکسپرس انتری یک سیستم آنلاین است که مخصوص متقاضیان متخصص و ماهر تدوین و طراحی شده است. متقاضیان از طریق اکسپرس انتری می توانند در مدت حدودا 6 ماه، اقامت دائم کانادا را دریافت کرده و در صورت واجد شرایط بودن، پس از چند سال، شهروندی کانادا را نیز دریافت کنند. کانادا این سیستم را با هدف جذب نیروهای متخصص و زبده در این کشور طراحی کرده است.

مهم ترین برنامه های این بخش به شرح زیر هستند:

برنامه نیروی کار ماهر فدرال یا FSW:

برنامه نیروی کار ماهر فدرال یا Federal Skilled Worker یکی از سه برنامه اصلی سیستم اکسپرس انتری است. این برنامه از مزیت های بسیاری برخوردار است؛ از جمله عدم نیاز به تحصیل یا کار در کانادا، نیاز نداشتن به پیشنهاد شغلی یا جاب آفر، کوتاه بودن پروسه (بین 6 تا 9 ماه)، امکان زندگی در هر یک از استان ها و مراحل کاملا آنلاین بدون نیاز به ارسال مدارک کاغذی.

برنامه نیروی کار فنی حرفه ای یا FST:

این برنامه که با نام فدرال اسکلید ترید Federal Skilled Trades  نیز شناخته می شود، مخصوص آن دسته از متقاضیانی است که در مشاغل فنی و حرفه ای مورد نیاز کانادا سابقه کار داشته باشند. این دسته از متقاضیان علاوه بر داشتن مدرک فنی و حرفه ای، باید در طول 5 سال قبل از ارائه درخواست خود، حداقل 2 سال به صورت تمام وقت یا معادل نیمه وقت آن در مشاغل مورد نیاز فنی و حرفه ای کانادا کار کرده باشند.

لازم به ذکر است که در این برنامه مهاجرتی داشتن جاب آفر و یا گواهی احراز صلاحیت شغلی ضروری است.

برنامه تجربه کانادایی یا CEC:

این برنامه که جز برنامه های محبوب مهاجرتی است، راهی برای این است که افراد دارای سابقه کار کانادایی و مسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسوی به اقامت دائم برسند. این برنامه نیز یکی از سه برنامه اصلی سیستم اکسپرس انتری است. کسانی که از طریق این برنامه برای رسیدن به اقامت دائم اقدام می کنند، از مزیت هایی مانند عدم نیاز به داشتن جاب آفر، کوتاه بودن پروسه، امکان زندگی در همه استان ها به جز کبک و انجام آنلاین تمامی مراحل برخوردار می شوند.

برنامه های مهاجرت استانی یا PNP:

این برنامه جز برنامه های سریع برای اخذ اقامت دائم کاناداست. برنامه های مهاجرت استانی در این راستا طراحی شده اند که استان های کانادا بتوانند متقاضیانی که علاقمند به سکونت در استان خاصی هستند را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که برنامه های مهاجرت استانی در هر استان (به جز کبک) منحصر به فرد و متفاوت هستند. استان ها و مناطق شرکت کننده در هماهنگی با اداره مهاجرت کانادا شرایطی را وضع می کنند که بر اساس آن ها افراد واجد شرایط را برای مهاجرت انتخاب می کنند.

برنامه نیروی کار متخصص کبک یا QSWP:

کبک مانند سایر استان های کانادا برنامه هایی برای جذب و پذیرش نیروهای کار ماهر تعریف کرده است. این برنامه ها نسبت به برنامه سایر استان های کانادا متفاوت بوده و در طی چند سال گذشته دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده اند. در این برنامه متقاضیان مهاجرت، بر اساس ویژگی های مختلف مانند سطح زبان، تحصیلات، سابقه کاری و سن امتیازبندی می شوند. افرادی که بالاترین امتیاز را کسب می کنند، گواهی CSQ را دریافت کرده و می توانند به اقامت دائم برسند.

برنامه مهاجرتی اتلانتیک یا AIP:

در این برنامه مهاجرتی، متقاضی که یک نیروی کار ماهر است می تواند برای مهاجرت به یکی از استان های نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، نیوبرانزویک و نیوفاندلند و لابرادور اقدام کند. از جمله مزیت های این برنامه این است که متقاضی می تواند با داشتن نمره زبان پایین، سابقه کاری کم و تحصیلات کم، به اقامت دائم کانادا برسد. البته این روش مهاجرت به داشتن جاب آفر نیاز دارد.

هزینه های ویزای کار کانادا

بسته به اینکه می خواهید از کدام روش و برنامه برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام کنید، هزینه های این کار برای شما می تواند متفاوت باشد. در عین حال، یک سری از هزینه های این پروسه، هزینه های دولتی ای هستند که در بین روش های مختلف مشترکند. از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

ورک پرمیت155 دلار کانادا برای هر نفر
ویزای خود اشتغالی و برنامه کاری کبک2140 دلار کانادا
اکسپرس انتری2300 دلار کانادا
مراحل بیومتریک (انگشت نگاری)85 دلار کانادا برای هر نفر

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت کاری کانادا

مدارک مورد نیاز نیز با توجه به اینکه قصد دارید از چه مسیری برای مهاجرت کاری اقدام کنید، متفاوت هستند. هر یک از این برنامه ها شرایط و مستندات مورد نیاز خود را لازم دارند. در عین حال مدارک زیر را می توان مهم ترین مدارکی دانست که در بین برنامه های مختلف مشترک هستند:

  • مدرک زبان انگلیسی / فرانسوی (مانند CELPIP،IELTS،TEF)
  • پاسپورت معتبر و مدت دار
  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • عکس پرسنلی
  • سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  • مدارک تمکن مالی
  • مدارک تحصیلی معتبر معادل سازی و ترجمه شده
  • مدارک سوابق کاری
  • ارائه نامه پیشنهاد شغلی یا جاب آفر
  • مدارک عدم سو پیشینه کیفری
  • مدارک پزشکی
  • رسید پرداخت هزینه ها

تکرار می کنیم که مدارک مورد نیاز برای هر برنامه متفاوت هستند و مواردی که در بالا ذکر شد، مهم ترین موارد مشترک بین برنامه های مختلف بودند.

مهم ترین اصطلاحات در ویزای کار کانادا

انواع ورک پرمیت

ورک پرمیت Work Permit یا مجوز کار، گواهی ای است که به فرد متقاضی که یک نیروی کار خارجی است، اجازه کار در خاک کانادا را برای مدت معینی می دهد. این گواهی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

  1. ورک پرمیت بسته یا معین Close Work Permit / Employer-Specific Work Permit

این گواهی، مجوز کار برای یک کارفرمایی مشخص در کانادا را صادر می کند. بر اساس این نوع مجوز کار، شما می توانید برای یک کارفرمای مشخص، در مکانی مشخص و برای مدتی تعیین شده مشغول به کار بشوید. معمولا برای دریافت ورک پرمیت بسته باید از کارفرمای کانادایی جاب آفر دریافت کرده و آن کارفرما نیز تاییدیه LMIA را گرفته باشد.

  • ورک پرمیت باز یا Open Work Permit:

بر اساس این گواهی کار، شما می توانید برای هر کارفرمایی که بخواهید برای مدت مشخصی در کانادا مشغول به کار بشوید. در واقع با این نوع مجوز کار، شما محدود به یک کارفرمای مشخص، محل کاری معین یا نوع شغلی مشخصی نیستید.

طبقه بندی مشاغل کانادایی یا ناک NOC:

 سیستم طبقه بندی مشاغل یا National Occupational Classification مکانیزمی است که در راستای طبقه بندی و دسته بندی شغل های کانادا مورد استفاده قرار می گیرد. با این سیستم طبقه بندی، حدود 30 هزار عنوان شغلی در 500 گروه شغلی، 6 سطح مهارتی و 10 گروه شغلی بزرگ دسته بندی شده اند. اداره مهاجرت کانادا از این مکانیزم طبقه بندی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار کار، پیش بینی های شغلی، برآورد نیروی کار مورد نیاز و تحلیل تقاضا استفاده می کند.