شهروندی یا سیتیزن شیپ کانادا، ایستگاه نهایی مسیر مهاجرت به این کشور است. در واقع تمام برنامه های مهاجرتی با این قصد به انجام می رسند که متقاضی پس از دریافت اقامت دائم، به شهروندی کانادا برسد. یکی از خدمات اصلی موسسه مهاجرتی آریوویل نیز، تمدید اقامت دائم کانادا و اخذ شهروندی کانادا است. 

در یک نگاه اجمالی، مسیر کلی رسیدن به شهروندی کانادا این گونه است: شما ابتدا باید با یکی از برنامه های مهاجرتی، به اقامت دائم کانادا برسید. حال ممکن است ابتدا از یک ویزای موقت استفاده کنید (مثل ویزای تحصیلی) یا یک برنامه که مستقیما شما را به اقامت دائم برساند (مانند اسکلید ورکر فدرال). پس از دریافت اقامت دائم، سکونت در کانادا و برخورداری از شرایطی خاص، می توانید شهروندی کانادا را نیز دریافت نمایید. 

در این مطلب، ما مهم ترین مطالب پیرامون شهروندی کانادا و اقامت دائم را توضیح داده ایم. موضوعاتی مانند شرایط دریافت شهروندی کانادا، مزیت های شهروندی کانادا، آزمون شهروندی کانادا و… به تفصیل توضیح داده خواهند شد. در نهایت سوالات پرتکرار درباره این موضوع را نیز پوشش داده ایم. 

اگر در حال حاضر فرصت یا تمایل به خواندن کامل این مطلب ندارید، می توانید با پر کردن فرم ارزیابی با کارشناسان آریوویل در تماس باشید؛ هر سوالی داشته باشید، کارشناسان آریوویل پاسخگوی شما هستند. در غیر این صورت، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. 

شهروندی کانادا (سیتیزنشیپ کانادا) چیست؟ 

شهروند کانادا بودن به این معنی است که فرد عضو رسمی کشور کانادا است. کانادا مانند سایر کشورها، حقوق و امتیازاتی را برای شهروندان خود قائل است و در برابر این حقوق و مزیت ها، شهروندان نیز موظف هستند که به وظایف خود عمل کرده و تابع قوانین کشور باشند. 

سیتیزن شیپ یا شهروندی کانادا دو نوع دارد: 

شهروندی زادگاهی یا Born Citizenship: این شهروندی بر اثر تولد در کشور کانادا به دست می آید. 

شهروندی بومی شده یا Naturalized Citizenship: این تابعیت کانادا با گذراندن مراحل قانونی و پس از اخذ اقامت دائم توسط متقاضی به دست می آید.

مزیت های شهروندی کانادا چه هستند؟ 

شهروندی یا سیتیزن شیپ کانادا مزیت های متعددی دارد. در واقع به دلیل همین مزیت های متعدد است که متقاضیان مهاجرت به کانادا می خواهند در نهایت شهروندی کانادا را اخذ کنند. بسیاری از این امتیازت، منحصر به شهروندان کانادا هستند و شامل افراد دارای اقامت دائم نمی شوند. در ادامه به مهم ترین مزیت های شهروندی کانادا اشاره می کنیم: 

  • داشتن حق رای: یکی از مزیت های مهم شهروندی کانادا، برخورداری از حق رای در این کشور است. اگر بتوانید سیتیزن شیپ کانادا را دریافت کنید، از آن پس این اجازه را دارید که در انتخابات استانی و فدرال مشارکت کرده و رای بدهید. علاوه بر این می توانید برای تصدی مناصب و موقعیت های سیاسی نیز اقدام کنید. 
  • افزایش شانس استخدام و پیدا کردن شغل: یکی دیگر از مزیت های بسیار مهم و ارزشمند شهروندی کانادا، این است که شهروندان می توانند واجد شرایط مشاغل بیشتری باشند. این یعنی کسی که شهروند کانادا است در زمینه انتخاب شغل گزینه های بیشتری در پیش روی خود داشته و شانس بیشتری نیز دارد. 
  • پاسپورت کانادایی: شاید مشهورترین مزیت شهروندی کانادا همین باشد. شهروندان کانادا می توانند پاسپورت کانادا را داشته باشند. این پاسپورت جز معتبرترین و بهترین پاسپورت های دنیاست. با برخورداری از پاسپورت کانادا، به بسیاری از کشورها بدون نیاز به ویزا می توانید سفر کنید. 
  • بی نیازی از تمدید اسناد: کارت اقامت دائم PR کانادا، حداکثر 5 سال اعتبار دارد. ضمن این که این کارت ها برای سفر بین المللی و خارج از کانادا مورد نیاز هستند. کسانی که اقامت دائم کانادا را دارند باید کارت PR خود را هر 5 سال یک بار با پرداخت هزینه تمدید کنند (در مورد تمدید اقامت دائم کانادا در ادامه همین مطلب یک توضیح اختصاصی آورده ایم). این مشکل برای شهروندان کانادا وجود ندارد و آن ها نیاز ندارند که گواهی شهروندی خود را تمدید کنند.
  • ورود و خروج نامحدود به کانادا: این یکی دیگر از مزیت های شهروندی به اقامت دائم کانادا است. افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، در ورود و خروج از این کشور محدودیت هایی دارند؛ مثلا نمی توانند مهاجرت کنند و باید مدت مشخصی را در کانادا حضور داشته باشند. اما این محدودیت متوجه افرادی که سیتیزن شیپ کانادا را دارند نیست. 

علاوه بر این، کسانی که اقامت دائم کانادا را دارند، در صورت ارتکاب جرم یا محکومیت از کانادا اخراج خواهند شد. اما شهروندان کانادا در صورت محکومیت، شهروندی خود را از دست نمی دهند.

شرایط و مراحل اخذ شهروندی کانادا 

گرفتن شهروندی کانادا موضوع پیچیده و دشواری نیست. با برخورداری از شرایط مورد نیاز برای اخذ شهروندی کانادا، می توانید با اطمینان برای این کار اقدام کنید. شرایط شهروندی کانادا به شرح زیر هستند: 

داشتن اقامت دائم کانادا

اولین و مهم ترین شرط برای متقاضیان شهروندی کانادا، داشتن اقامت دائم این کشور است. صرف نظر از سن، تمام متقاضیان شهروندی کانادا باید اقامت دائم این کشور را داشته باشند. پیش از آن که بخواهید برای دریافت شهروندی کانادا اقدام کنید، بهتر است ابتدا مدارک و اسناد دریافت شده به هنگام اخذ اقامت دائم را بررسی کنید. 

لازم به ذکر است افراد دارای اقامت دائمی که می خواهند برای شهروند شدن اقدام کنند، باید به دلیل تخلفات قانونی از کشور اخراج نشده باشند، واجد شرایط عمومی مانند سلامت پزشکی باشند و سابقه تخلف و جرم نداشته باشند. 

حضور فیزیکی در کانادا 

متقاضی شهروندی کانادا، باید حداقل 3 سال از 5 سال گذشته (معادل 1095 روز) پیش از درخواست شهروندی در کانادا حضور فیزیکی داشته باشد. این قانون شامل خود فرد متقاضی و فرزندان زیر 18 سال او می شود. 

تسلط بر زبان

در کانادا، دو زبان انگلیسی و فرانسه به عنوان زبان های رسمی کشور شناخته می شوند. متقاضیانی که بین 18 تا 54 سال سن دارند، باید ثابت کنند که بر حداقل یکی از این دو زبان تسلط کافی دارند. برای اثبات این موضوع، مدرک زبان فرد بررسی می شود. حداقل سطح زبان مورد نیاز برای شهروندی، سطح CLB 4 است. 

ثبت مالیات بر درآمد

یکی دیگر از شرایط اقدام برای شهروندی کانادا، ثبت مالیات بر درآمد است. متقاضی باید در 3 سال پیش از ثبت درخواست شهروندی، مالیات های خود را ثبت کرده باشد. 

آزمون شهروندی کانادا 

متقاضیانی که به هنگام درخواست شهروندی کانادا، سنشان بین 18 تا 54 سال باشد، ملزم به شرکت در آزمون شهروندی کانادا هستند. 

آزمون شهروندی کانادا آزمونی است که سوالات آن پیرامون حقوق شهروندان کانادایی و وظایف و مسئولیت های آن هاست. موضوعات مختلفی مانند تاریخ، اقتصاد، جغرافیا، قوانین و نمادهای کانادا در این سوالات مورد بررسی قرار گرفته اند. 

آزمون شهروندی کانادا در زبان انگلیسی یا فرانسوی برگزار می شوند و مدت زمان پاسخگویی به آن 30 دقیقه است. در طی سال های گذشته قانون بر این بوده که شرط قبولی در این آزمون، حداقل 15 پاسخ درست است.

مدارک لازم برای شهروندی کانادا چیست؟

یکی از مهم ترین بخش ها به هنگام اقدام برای دریافت شهروندی کانادا، ارائه مدارک لازم به صورت کامل است. مهم ترین مدارک برای پرونده شهروندی به شرح زیر هستند: 

  • مدرک زبان 
  • 2 قطعه عکس پرسنلی 
  • کپی مدارک مربوط به اقامت دائم 
  • صفحه بیوگرافی / سفحه اول پاسپورت / مدارک سفر (در طی 5 سال گذشته) 
  • سوابق مدرسه و تحصیل 
  • دو نوع مدرک هویتی (مثل گواهینامه رانندگی و کارت سلامت) 
  • رسید پرداخت هزینه ها 
  • اسناد تکمیلی (سندهای متفرقه و ترجمه شده) 
  • کپی نتایج امتیازات شهروندی Residence Calculator 

هزینه های درخواست شهروندی کانادا چه قدر است؟

هزینه پرونده شهروندی کانادا بر اساس سن و سال متفاوت است. در حال حاضر این هزینه ها به این شرح هستند: 

  • پرونده شهروندی کودکان زیر 18 سال: 100 دلار 
  • پرونده شهروندی بزرگسالان بالای 18 سال: 630 دلار 

تمدید اقامت دائم کانادا 

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، اقامت دائم کانادا یک اعتبار 5 ساله دارد. یعنی هنگامی که شما کارت PR کانادا را دریافت می کنید، 5 سال بعد باید برای تمدید آن اقدام کنید که شمال ارائه برخی مدارک و پرداخت هزینه مورد نیاز است. یکی از خدمات شرکت مهاجرتی آریوویل ارائه خدمات تمدید کارت PR کانادا است. 

کارت اقامت دائم یا کارت PR مدرکی رسمی و معتبر است که ثابت می کند فرد دارنده آن، مقیم کانادا است. این کارت برای افرادی صادر می شود که اقامت دائم کانادا را دارند اما هنوز شهروندی آن را اخذ نکرده اند. اگر فرد دارنده کارت اقامت دائم از کانادا خارج بشوند، باید برای ورود مجدد به خاک کشور کانادا، PR کارت خود را تمدید نماید. 

بر اساس قانون 28 اقامت کانادا، متقاضی تمدید کارت اقامت دائم کانادا حداقل 2 سال از 5 سال گذشته (معادل 730 روز) پیش از درخواست تمدید کارت، باید در کانادا حضور فیزیکی داشته باشد. 

اقامت دائم کانادا را چگونه باید تمدید کرد؟ 

به طور کلی مراحلی که باید برای تمدید کارت اقامت دائم کانادا طی کرد به این شرح هستند: 

  1. تهیه فرم های تقاضای تمدید کارت اقامت دائم 
  2. تهیه عکس مناسب و جدید برای کارت اقامت دائم
  3. تکمیل فرم درخواست بر اساس راهنما و دستورالعمل مخصوص
  4. ارائه مدارک لازم و ضمیمه کردن آن ها به فرم درخواست 
  5. پرداخت هزینه های مربوط به تمدید کارت اقامت دائم 
  6. ارسال فرم درخواست، مدارک ضروری و رسید پرداخت به وسیله پست 

دلایل باطل شدن اقامت دائم کانادا

اقامت دائم کانادا در موارد زیر باطل می شود: 

  • انصراف داوطلبانه متقاضی از اقامت در کانادا 
  • در صورتی که حکم اخراج یا Removal Order برای متقاضی صادر بشود (مثلا در صورت ارتکاب جرم و محکومیت)
  • فرد دارنده اقامت دائم برای شهروندی اقدام کند (شهروندی اقامت دائم را باطل می کند) 
  • رای نهایی مراجع قانونی مهاجرت برای متقاضی صادر بشود
  • افسران اداره مهاجرت کانادا تشخیص بدهند که فرد شرایط تمدید اقامت دائم را ندارد 
  • سازمان PRRA یا IRB موقعیت مهاجرتی متقاضی فرد در کانادا را ابطال نمایند