دولت کانادا در چند سال اخیر برنامه های ویژه ای برای حمایت از کسب و کارهای نوپا در پیش گرفته است. برنامه های دولت کانادا به نحوی تنظیم شده اند که کارآفرینان، بیزنس من ها و افراد دارای ایده های نوآورانه از شرایط مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند کسب و کار خود را در کانادا راه اندازی کنند. اگر یک بیزنس من یا کارآفرین هستید و دوست دارید سرمایه گذاری در یک کشور جدید را تجربه کنید، ویزای استارتاپ کانادا برای شماست.

کانادا اشتیاق بالایی دارد که در آینده ای نزدیک به بهشتی برای استارت آپ ها و شرکت های نوپا بشود. دلیل این استقبال کانادا از استارتاپ ها این است که این دسته از کسب و کارها، پتانسیل بالایی برای کمک به رشد اقتصادی کانادا دارند و این پتانسیل را می توانند در مدت کوتاهی به سودآوری واقعی تبدیل کنند. یک نکته جالب دیگر درباره ویزای استارتاپ کانادا این مطلب است که این ویزا، این امکان را می دهد که چند متقاضی به صورت گروهی مهاجرت کنند.

یکی از خدماتی که شرکت خدمات مهاجرتی آریوویل ارائه می دهد، ویزای استارتاپ کانادا است. اگر کارآفرین هستید یا می خواهید درباره ویزای استارتاپ کانادا، مزایای کانادا برای راه اندازی استارت آپ، شرایط مورد نیاز برای این نوع ویزا و… بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ویزای استارتاپ کانادا چیست و چه مزیت هایی دارد؟

کانادا برنامه ای مخصوص کارآفرینان و بیزنس من ها در نظر گرفته تا بتوانند با گرفتن ویزای استارتاپ کسب و کار خود را در کانادا راه اندازی کنند. کسب و کارهایی که به صورت استارتاپ در این برنامه شروع به فعالیت می کنند، باید بتوانند نهایتا به رشد اقتصادی کانادا و اشتغال زایی در این کشور کمک کنند. کارآفرینانی که از سازمان های تاییدشده نامه حمایتی دریافت می کنند، برای خود و اعضای خانواده خود می توانند درخواست مهاجرت به کانادا را بدهند.

کانادا برای جذب استارت آپ ها و کسب و کارهای نوآورانه نوپا این برنامه را در نظر گرفته است. چشم انداز این برنامه این است که کانادا را به قطبی برای میزبانی از استارتاپ ها تبدیل کرده و بتواند چیزی مشابه با سیلیکون ولی در این کشور بسازد. به همین دلیل، اگر اهل کارآفرینی هستید و فکر می کنید می توانید در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشید، حتما برنامه استارت آپ کانادا را به صورت جدی مورد توجه قرار دهید.

مهم ترین مزیت های برنامه استارتاپ کانادا عبارتند از:

  • کارآفرین متقاضی می تواند برای خود و اعضای خانواده اش اقامت دائم کانادا دریافت کند.
  • در صورت برآورده شدن شرایط مورد نیاز، امکان دریافت شهروندی یا سیتیزن شیپ برای متقاضی و اعضای خانواده اش وجود دارد.
  • می توان از دولت کانادا برای کسب و کار وام دریافت کرد.
  • می توان با حداکثر 5 نفر از هم تیمی هایی که مرتبط به کار استارت آپ هستند مهاجرت کرد.

شرایط ویزای استارتاپ کانادا

به طور اجمالی و کلی، برای آن که بتوانید از طریق ویزای استارتاپ کانادا به این کشور بروید، اولین پیش نیاز داشتن یک ایده نوآورانه پولساز است؛ ایده ای که قابلیت اجرا داشته و بتوان در مدت کوتاهی آن را رشد داد و به سود رساند. اگر این ایده را دارید، باید از یکی از سازمان های مجاز و مورد تایید دولت کانادا تاییدیه یا نامه ساپورت دریافت کنید. وقتی نامه ساپورت را هم دریافت کردید، لازم است به اداره مهاجرت کانادا ثابت کنید که قصد راه اندازی یک استارتاپ در کانادا دارید و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.

اما اگر بخواهیم به صورت اختصاصی و با جزییات بیشتر به این موضوع بپردازیم، شرایط دریافت ویزای استارتاپ کانادا به این شرح هستند:

  1. داشتن نمره آیلتس 5 یا بیشتر
  2. دریافت نامه ساپورت یا Letter of Support (نامه ای که نشان می دهد مراکز مجاز کانادایی از ایده نوآورانه شما استقبال کرده و حاضر به تامین حداقل سرمایه مورد نیاز برای پیاده سازی آن ایده هستند؛ توضیحات بیشتر در ادامه مقاله)
  3. حداقل یک سال تحصیل در مقطع دانشگاه
  4. نداشتن سو پیشینه یا مشکلات پزشکی جدی
  5. استارت آپ مورد نظر مطابق با قوانین کانادایی واجد شرایط جهت فعالیت باشد.
  6. تمکن مالی لازم برای تامین خود و خانواده تان به مدت 6 ماه در کانادا

مدارک لازم برای ویزای استارتاپ کانادا

مهم ترین مدارک لازم برای ویزای استارتاپ کانادا شامل موارد زیر است:

  • رزومه متقاضی
  • بیزنس پلن
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه
  • مدارک شخصی متقاضی (شناسنامه، سند ازدواج و…)
  • اسناد و مدارک تمکن مالی و معرفی نامه از طرف بانک
  • تاییدیه معاینه پزشکی
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • نامه حمایت از سازمان سرمایه گذار کانادایی           
  • رسید هزینه ها

توجه شود که این موارد، مهم ترین مدارک مورد نیاز برای این پرونده بودند، نه همه مدارک. ممکن است در جریان پیگری پرونده شما مدارک دیگری نیز از شما درخواست بشود.         

هزینه ویزای استارتاپ کانادا

یکی از پرتکرارترین سوالات مرتبط با ویزای استارتاپ کانادا، میزان پول لازم برای این برنامه است. در این زمینه لازم است ابتدا توضیحاتی درباره شرکت های سرمایه گذار در کانادا بدهیم.

شرکت های سرمایه گذار کانادایی در برنامه استارت آپ کانادا به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

سرمایه گذاران فرشته یا انجل اینوستورها (Angel Investor Groups): در این گروه از سرمایه گذاران،شرکت های سرمایه گذاری متوسط یا اشخاص سرمایه داری دیده می شوند که سرمایه استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا را در مراحل اولیه رشد و تاسیس تامین می کنند. حداقل مبلغ تامین شده از سوی انجل اینوستورها در حال حاضر 75 هزار دلار است. این سرمایه گذاران نیاز به منابع مالی زیادی ندارند و عمدتا برای کارآفرینان ایرانی گزینه بهتری به حساب می آیند.

سرمایه گذاران ریسک پذیر یا ونچرها (Venture Capital Funds): این گروه از سرمایه گذاران به دنبال کسب و کارها، استارت آچ ها و ایده های بزرگی می روند که مراحل رشد اولیه را گذرانده و پتانسیل سوددهی بالا و میلیونی را داشته باشند. معمولا این دسته از سرمایه گذاران مناسب استارت آپ هایی هستند که رشد خوبی داشته و پتانسیل گسترش و ریسک بالایی دارند. ونچرها معمولا رکورد فروش استارت آپ را در همان ابتدا بررسی می کنند. حداقل سرمایه تامین شده از سوی ونچر کپیتال ها در حال حاضر 200 هزار دلار است.

مراکز رشد یا انکوباتورها (Basic Incubators): مراکز رشد شامل سرمایه گذارانی می شود که به راه اندازی و رشد استارت آپ ها در مراحل اولیه کمک می کنند. این مراکز رشد، عملا پولی به استارت آپ و کسب و کار نمی دهند، بلکه به آماده سازی برای شروع، انتشار اطلاعات مناسب برای گسترش استارت آپ و آموزش روش های افزایش سرمایه می پردازند. در واقع انکوباتورها حکم نوعی مرشد و راهنما در ابتدای مسیر کسب و کار را دارند.

در جمع بندی این بخش این چنین می توان گفت که ونچر کپیتال ها و انجل اینوسترها بر اساس حجم سودآوری و نوع کسب و کار مبلغی بین حداقل 75 هزار دلار تا 200 هزار دلار به کسب و کار تزریق می کنند. انکوباتورها معمولا مبلغ 50 تا 100 هزار دلار برای منتورشیپ و آماده سازی از متقاضی دریافت می کنند.

به جز این موارد،هزینه های مربوط به پرونده استارت آپ در اداره مهاجرت به شرح زیر است (به ازای هر یک متقاضی اصلی):

جاب آفر230 دلار
ورک پرمیت255 دلار
ورک پرمیت برای همسر255 دلار
ویزای بازدید فرزند100 دلار
اقامت دائم متقاضی اصلی2140 دلار
اقامت دائم همسر متقاضی1365 دلار
اقامت دائم هر فرزند230 دلار

مراحل گرفتن ویزای استارتاپ کانادا

گرفتن ویزای استارت آپ کانادا مراحل متعددی دارد که هر یک باید با دقت سپری بشوند. این مراحل به شرح زیر هستند:

  1. آماده کردن ایده استارت آپ: در اولین مرحله باید فرد متقاضی ایده استارت آپی خود را آماده کرده و بیزنس پلن آن را به شکلی کامل و سنجیده تدوین کند. این ایده استارت آپی باید:
  2. بر پایه تکنولوژی باشد
  3. در مقیاس جهانی قابل اجرا و پیاده سازی باشد.
  4. با قوانین و مقررات اقتصادی کانادا تطابق و هماهنگی داشته باشد.
  5. نوآورانه و مبتکرانه باشد و راه حلی جدید برای یک مشکل ارائه کند.

پس در مرحله اول باید ایده استارت آپی مناسبی را آماده کرده و جزییات آن را در قالب یک بیزنس پلن بنویسید. حالا باید این ایده و بیزنس پلن مخصوص آن را به یک سازمان حمایتی مناسب ارائه بدهید.

  • گرفتن نامه حمایت یا ساپورت Letter of Support و نامه تعهد: هنگامی که توانستید ایده و بیزنس پلن ایده تان را برای یک سازمان حمایتی ارائه کرده و موافقت آن ها را جلب کنید، نوبت به گرفتن نامه ساپورت و نامه تعهد می رسد. در این مرحله سازمان حمایتی مورد نظر شما، یک نامه ساپورت برای شما ارسال کرده و از سوی دیگر یک نامه تعهد برای اداره مهاجرت کانادا می فرستد.
  • ارسال نامه ساپورت و درخواست برای ویزای کار و اقامت: در این مرحله شما که نامه ساپورت سازمان حمایتی را دریافت کرده اید، باید این نامه را به همراه مدارک خود آماده کنید. این مرحله جایی است که شما برای درخواست ویزای کار و ویزای اقامت را ارسال می کنید.
  • صدور ویزای کار: در این بخش از روند اخذ ویزای استارتاپ کانادا، اداره مهاجرت کانادا درخواست شما را بررسی کرده و ویزای کارتان را صادر می کند. معمولا این مرحله حداقل 3 ماه زمان می برد.
  • بررسی های Peer Review: در این بخش، سازمان هایی مخصوص، وظیفه جمع آوری و بررسی اطلاعات یا اصطلاحا Peer Review را بر عهده دارند. اداره مهاجرت در این مرحله نامه تعهدی که از سازمان حمایتی دریافت کرده (مرحله 2) برای یکی از همین سازمان های بررسی کننده می فرستد. خود آن سازمان حمایتی نیز یک کپی از پکیج اعتبارسنجی کسب و کار شما را برای این سازمان بررسی کننده ارسال می کند. همه این ها در کنار یکدیگر مورد ارزیابی قرار می گیرند.
  • اعلام نتیجه بررسی به اداره مهاجرت: وقتی تمام جمع آوری اطلاعات و بررسی های آن به پایان رسید، نتیجه این بررسی ها توسط سازمان متصدی Peer Review برای اداره مهاجرت فرستاده می شود.
  • صدور ویزای اقامت دائم: در صورتی که تمامی مراحل قبلی به خوبی و خوشی طی شده و بررسی های اداره مهاجرت با نتیجه مثبتی همراه باشد، این اداره نهایتا ویزای اقامت دائم شما را صادر می کند. با صدور این ویزا روند اخذ ویزای استارتاپ کانادا به پایان می رسد.

شرایط ثبت شرکت در برنامه استارتاپ

یک نکته مهم درباره برنامه استارت آپ کانادا مربوط به شرایط ثبت شرکت در این برنامه می شود. برای ثبت شرکت در برنامه استارت آپ کانادا این شرایط باید مورد توجه باشند:

  • استارتاپ مورد نظر باید در کانادا امکان تاسیس و فعالیت را داشته باشد.
  • فرد متقاضی برنامه باید حداقل 10 درصد حق رای شرکت را داشته باشد.
  • نباید شخص دیگری باشد که حق رایش در شرکت 50 درصد یا بیشتر از آن باشد.

تمکن مالی برای ویزای استارتاپ کانادا

جدا از تمام هزینه ها و مبالغ مورد نیاز برای برنامه استارتاپ، لازم است که شما سرمایه کافی برای یک سال زندگی در کانادا را داشته باشید. حداقل انتظاری که اداره مهاجرت کانادا از متقاضیان دارد این است که فرد متقاضی 50 درصد از هزینه های زندگی خود و خانواده اش در کانادا برای مدت یک سال را داشته باشد. طبق آخرین داده های موجود در جدول LICO تمکن مالی مورد نیاز بر اساس تعداد اعضای خانواده به این شرح است:

تعداد اعضاتمکن مالی بر حسب دلار کانادا
1 نفر13 هزار و 757 دلار
2 نفر17 هزار و 127 دلار
3 نفر21 هزار و 55 دلار
4 نفر25 هزار 564 دلار
5 نفر28 هزار و 994 دلار

مجوز کار ویزای استارتاپ کانادا

دلایل ریجکت شدن ویزای استارتاپ کانادا

دلایل مختلفی می توانند موجب ریجکت شدن درخواست ویزای استارتاپ کانادا بشوند. مهم ترین دلایل رد شدن این نوع پرونده عبارتند از:

  • متقاضی فاقد تجربه تخصصی و کافی برای راه اندازی استارت آپ باشد.
  • ایده ارائه شده مورد تایید قرار نگیرد
  • بیزنس پلن ارائه شده برای ایده کامل نبوده یا توضیحات کافی و قانع کننده نداشته باشد
  • همکاری مناسب و کافی با شرکای پروژه وجود نداشته باشد
  • متقاضی سو پیشینه کیفری داشته باشد
  • تمکن مالی متقاضی کافی نباشد
  • متقاضی در پیگیری و رسیدگی به اقدامات لازم برای پرونده به اندازه کافی جدیت نشان ندهد
  • مشکلات پزشکی در متقاضیان

نکات تکمیلی درباره ویزای استارتاپ کانادا

  • شانس موفقیت یک پرونده ویزای استارتاپ کانادا به عوامل متعددی بستگی دارد؛ اما مهم ترین فاکتورهایی که در این نوع پرونده تاثیرگذار هستند سازمان حمایتی مورد نظر و نیز موسسه مهاجرتی متقاضی است. شرکت خدمات مهاجرتی آریوویل در این زمینه از مرحله آغازین تا صدور ویزای اقامت دائم در کنار متقاضیان محترم است.
  • مرحله Peer Review که یکی از مراحل بسیار حساس و کلیدی در پروسه اخذ ویزای استارتاپ کانادا به شمار می آید، به دنبال اطمینان از سلامت بیزنس و مطابقت آن در چارچوب اقتصادی کانادا است. مرحله Peer Review بر عهده سازمان های CVCA و NACO است. این موسسات در طی جمع آوری اطلاعات و ارزیابی مدارک و اسناد، به دنبال اطمینان از این هستند که بیزنس مورد نظر جهت پولشویی یا اهداف فاسد اقتصادی ایجاد نشده باشد. هم چنین در طی این مرحله بررسی می شود که این بیزنس می تواند ذیل استانداردهای صنعتی و اقتصادی کانادا فعالیت کند.
  • نامه تعهد یا Commitment Certificate که در مرحله دوم از سوی سازمان حمایتی به اداره مهاجرت ارسال می شود، برای توضیح و شفاف سازی توافق میان متقاضی ویزای استارت آپ و سازمان سرمایه گذار حمایت کننده است.
  • در یک پرونده استارتاپ، برخی اعضا کلیدی (Essential) و برخی اعضای دیگر غیرکلیدی (Non-Essential) به شمار می روند. معمولا اعضایی که دانش تخصصی و مهارت فنی لازم را دارند (مثل برنامه نویس، مدیر فنی و…) جز اعضای کلیدی محسوب می شوند.

حال اگر در حین بررسی پرونده، یکی از اعضای کلیدی مردود بشود، تمام اعضای دیگر نیز مردود می شوند. حتی در مواردی وقتی یکی از بستگان یک عضو کلیدی (مثلا همسر) مردود بشود، سایر اعضا نیز مردود شده و پرونده مختومه اعلام می گردد.

پرسش های متداول

کل پروسه ویزای استارتاپ کانادا چقدر طول می کشد؟

این فرایند معمولا از آغاز تا پایان (صدور ویزای اقامت دائم) حدود 30 تا 33 ماه طول می کشد. البته این زمان ممکن است بر اساس حجم پرونده های اداره مهاجرت و نیز پیگیری های خود فرد متقاضی متفاوت باشد.

چه کسانی برای برنامه ویزای استارت آپ کانادا مناسب نیستند؟

آن دسته از کارآفرینان که سرمایه کافی نداشته و از نظر سرمایه محدودیت دارند، چندان برای این برنامه مناسب نیستند. لازم است که فرد متقاضی سرمایه کافی داشته باشد تا بتواند از یک سازمان حمایتی، پشتیبانی و نامه ساپورت دریافت کند.

چه بیزنس هایی برای برنامه ویزای استارت آپ کانادا مناسب هستند؟

بیزنس هایی که اصطلاحا High growth هستند و محصول آن ها پتانسیل رشد بالایی دارد برای ویزای استارتاپ کانادا مناسب هستند.