احتمالا شما هم عکس و فیلم هایی از طبیعت جذاب کانادا یا معماری چشم نواز شهرهایی مانند تورنتو و ونکوور دیده اید. شاید این تصاویر شما را ترغیب کرده اند که روزی به کانادا سر زده و از جاذبه های آن دیدن کنید. جاذبه هایی که کانادا را به یکی از مقصدهای محبوب توریست ها تبدیل کرده و باعث شده هرساله هزاران نفر متقاضی دریافت ویزای توریستی کانادا باشند.

ویزای توریستی کانادا به شما این امکان را می دهد که به عنوان یک بازدیدکننده وارد خاک کانادا شده و مدتی در آن اقامت داشته باشید. البته شما می توانید از این فرصت برای شرکت در یک کورس تحصیلی یا دریافت مجوز کار باز (Open Work Permit) هم استفاده کنید.

شرکت مهاجرتی آریوویل خدمات اخذ ویزای توریستی کانادا را در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام می رساند. در این مقاله به توضیح همه اطلاعات ضروری درباره ویزای توریستی کانادا، انواع این ویزا، شرایط و مدارک و یا هزینه های آن می پردازیم.

انواع ویزای توریستی کانادا

ویزای سینگل

ویزای سینگل کانادا به شما این امکان را می دهد که یک بار به کانادا وارد شده و برای مدت حداکثر 6 ماه اقامت داشته باشید. اگر از خاک کانادا خارج بشوید، این ویزا اعتبار خود را از دست می دهد؛ یعنی برای ورود مجدد به کانادا باید دوباره درخواست ویزا بدهید. مگر آن که مستقیما از کانادا به آمریکا یا سنت پیر و میکلون سفر کرده باشید.

ویزای مولتی

با ویزای مولتی کانادا (ویزای چند بار ورود)  می توانید تا پایان زمان اعتبار ویزا چندین بار وارد خاک کانادا شوید. در هر بار ورود به کانادا نیز مجاز هستید که برای 6 ماه در کانادا اقامت داشته باشید. ویزای مولتی کانادا برای مدت 5 یا 10 سال صادر می شود که با توجه به مدت زمان اعتبار پاسپورت ایرانیان، این زمان برای متقاضیان ایرانی 5 سال خواهد بود.

لازم به ذکر است که وقتی فرصت 6 ماهه بعد از هر بار ورود شما به پایان برسد، می توانید چند ساعت از خاک کانادا خارج شده و سپس مجددا به کانادا وارد شوید تا 6 ماه دیگر مجاز به اقامت باشید. هم چنین با بین علت اقامت و ارائه توضیحات کافی می توان مدت اقامت را طولانی تر کرد.  

سوپر ویزای توریستی

سوپر ویزای کانادا یکی از انواع ویزای توریستی کانادا است که مخصوص پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ شهروندان و مقیمان کاناداست. در واقع با سوپر ویزا، پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ یک شهروند یا مقیم کانادا، می تواند به دیدن فرزندان و نوه های خود برود.

این ویزا با اعتبار 10 ساله صادر می شود، اما چون پاسپورت های ایرانیان 5 ساله هستند، متقاضیان ایرانی ویزاهای 5 ساله دریافت می کنند. سوپر ویزا به دارنده اش این امکان را می دهد که 5 سال در کانادا اقامت داشته باشید و به ازای هر بار ورود به خاک کانادا، 2 سال متوالی در آن جا اقامت کند.

شرایط ویزای توریستی کانادا

پیش از توضیح درباره مدارک و هزینه ویزای توریستی کانادا، لازم است که درباره شرایط لازم برای دریافت این ویزا گفته شود. این شرایط شامل مشخص کردن نوع ویزای توریستی، دلایل بازگشت به کشور خود، ارائه تمکن مالی کافی و… است. در ادامه به شرح جزیی این شرایط می پردازیم.

  • تعیین نوع ویزای توریستی: باید مشخص کنید که خواهان کدام یک از انواع ویزای توریستی کانادا هستید؛ ویزای سینگل، مولتی یا سوپر ویزا.
  • ارائه دلایل بازگشت به کشور خود: باید دلایلی کافی ارائه کنید که نشان دهد پس از اقامتتان در کانادا، قصد بازگشت به کشور خود را دارید. این دلایل می تواند شامل نشان دادن وابستگی های خانوادگی و عاطفی در کشور خود (مانند خانواده و فرزندان)، داشتن کسب و کار در کشور خود و… بشود.
  • عدم سابقه کیفری: برای افسران مهاجرتی مهم است که مطمئن شوند شما برای امنیت کانادا خطری نداشته باشید. بنابراین لازم است عدم سابقه کیفری خود را در پرونده شرح دهید. ضمنا باید این گواهی عدم سو پیشینه به صورت ترجمه شده در پرونده قرار بگیرد.
  • اثبات تمکن مالی: یکی از مهم ترین شرایط ویزای توریستی کانادا، اثبات این است که شما تمکن مالی کافی را دارید. این توضیحات باید نشان دهنده این باشند که شما توانایی پرداخت هزینه های مدت اقامت خود را در کانادا را دارا هستید.

نکته مهم در مورد تمکن مالی این است که میزان حداقلی برای آن تعیین نشده است. فاکتورهایی مثل این که چه مدت قصد ماندن در کانادا دارید، در هتل اقامت می کنید یا نزد دوستان و آشنایانتان و این که قصد چه فعالیت هایی در مدت اقامت خود دارید در تمکن مالی مهم هستند که باید لحاظ شوند.

  • برخورداری از پاسپورت معتبر و تایید شده

مدارک مورد نیاز ویزای توریستی کانادا

در همین ابتدا لازم است تاکید کنیم که ارائه مدارک کامل، کافی و مستدل برای موفقیت در اخذ ویزای توریستی کانادا بسیار ضروری است. بسیاری از ریجکتی پرونده ها به دلیل نقص در مدارک رخ می دهند. بهترین کار این است که برای آماده کردن مدارک خود، از یک وکیل معتبر و یا یک مشاور مهاجرتی خبره کمک بگیرید.

در یک نگاه کلی، برای گرفتن ویزای توریستی کانادا به این مدارک نیاز است:

  • فرم درخواست ویزای توریستی
  • پاسپورت معتبر و تایید شده و عکس پاسپورتی
  • اسناد مربوط به تمکن مالی و گردش حساب
  • دعوتنامه از یک فرد یا شرکت در کانادا
  • ارائه برنامه دقیق بازدید از کانادا
  • اسناد مرتبط با دارایی های فرد متقاضی
  • انجام انگشت نگاری های سفارت کانادا
  • ارائه سوابق سفر و مهاجرت
  • اسناد و مدارکی که نشان می دهند فرد پس از اقامت در کانادا به کشور خود باز می گردد
  • اسناد مربوط به سوابق شغلی

هزینه ویزای توریستی کانادا

بدون تردید یکی از سوالات مهم درباره ویزای توریستی کانادا، هزینه این ویزا است. هزینه ویزای توریستی کانادا شامل اقدامات و کارهای مربوط به سفارت کانادا، ارزیابی مدارک و مشخصات بیومتریک (اثر انگشت و عکس) و مبلغ لازم برای تمکن مالی می شود. با توجه به نوسانات نرخ ارز در کشور نمی توان تخمین دقیقی از این هزینه ها داشت اما با این حال، در ادامه برخی هزینه های مربوط به ویزای توریستی کانادا را ارائه می دهیم:

شرح هزینهمبلغ
ترجمه مدارکحدود 1 میلیون تومان
بررسی پرونده توسط سفارت100 دلار
انگشت نگاری85 دلار
پیکاپ ویزاشروع از 800 هزار تومان
بلیط رفت و برگشت به کاناداحدود2800 تا 3500 دلار
محل سکونتبین 1500 تا 4000 دلار در ماه
بیمه درمانی150 دلار در ماه
تمدید اقامت به عنوان ویزیتور100 دلار

لازم به ذکر است که در جدول بالا هزینه مربوط به سفر به ترکیه برای مراجعه به سفارت کانادا یا هزینه مربوط به مشاور یا وکیل مهاجرتی که اختیاری است درج نگردیده اند.

مراحل اخذ ویزای توریستی

به طور کلی برای اخذ ویزای توریستی کانادا این مراحل را باید دنبال کرد:

  1. آماده سازی مدارک لازم

مدارک مورد نیاز مانند پاسپورت باید برای مدت کافی تمدید شده و آماده باشند. هم چنین سایر مدارک شامل مدارک هویتی، مدارک مربوط به تمکن مالی، گواهی ها و… نیز باید به صورت رسمی ترجمه شده و آماده باشند. فراموش نکنید که در این مرحله باید تمامی اسناد و مدارک مربوط به تمکن مالی و گردش حساب را نیز به شکل کامل و بدون نقص آماده کنید.

  • ارائه مدارک به یک موسسه مهاجرتی معتبر:

مدارک خود را پس از آماده شدن به یک موسسه مهاجرتی معتبر ارائه کنید. در این مرحله کارشناسان آن موسسه مدارک شما را بررسی می کنند. در صورتی که مدارک کامل بوده و از صحت آن ها اطمینان به عمل آمده باشد، مدارک شما به یکی از سفارت های کانادا در کشورهای مجاور مانند ترکیه یا امارات ارسال می شوند. در این مرحله هزینه اقدامات بیومتریک را نیز باید بپردازید.

  • ثبت اطلاعات بیومتریک و مصاحبه:

اگر سفارت خانه کانادا مدارک و پرونده شما را تایید کرد، برای 30 روز مهلت دارید که جهت ثبت اطلاعات بیومتریک (انگشت نگاری و عکس) و نیز مصاحبه به کنسولگری (اداره VAC) مراجعه فرمایید.

  • دریافت جواب:

در این مزحله باید منتظر بمانید تا مدارک و مصاحبه شما مورد بررسی قرار بگیرد. اگر مدارک و مصاحبه مورد تایید افسر مهاجرتی کانادا باشد، پرونده شما تایید شده و شما ویزای کانادای خود را دریافت خواهید کرد.

صدور ویزای توریستی کانادا چقدر زمان می برد؟

به محض این که شما تمامی مراحل اخذ ویزای توریستی را کامل کرده و مدارک تان را تحویل دهید،پروسه بررسی اپلیکیشن یا درخواست شما آغاز می شود. بررسی پرونده های ویزیتور ویزای کانادا حدود چند هفته به طول می انجامد. پس از این مدت ویزای توریستی شما صادر شده و تحویل شما می گردد. در زمان نگارش این مطلب (آپریل و می 2023) ویزای توریستی کانادا حدود 80 تا 90 روز کاری زمان می برد.

ضمنا، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پس از پایان پروسه بررسی پرونده، مدارک اصلی شما مانند پاسپورت یا هر مدرک اصلی دیگر، به شما بازگردانده می شود.

دلایل ریجکتی ویزای توریستی کانادا

مانند هر پرونده دیگر، ویزای توریستی کانادا هم ممکن است ریجکت شود. معمولا عدم ارائه مدارک کامل و کافی یا ابهام در هدف سفر و تمکن مالی متقاضی مهم ترین دلایل برای ریجکت شدن ویزای توریستی به شمار می آیند. به طور کلی، ویزیتور ویزا یا ویزای توریستی کانادا ممکن است به این دلایل ریجکت بشود:

  • نداشتن سابقه سفر مناسب و متقاعد کننده
  • ابهام و نامشخص بودن هدف از سفر به کانادا
  • ناقص بودن یا ناکافی بودن مدارک ارائه شده از سوی متقاضی
  • کافی نبودن دارایی و امول فرد متقاضی در کشور مبدا
  • داشتن سو پیشینه
  • مبهم بودن یا تناسب نداشتن تمکن مالی ارائه شده از سوی متقاضی با مدت زمان اقامت او در کانادا
  • نداشتن مدارک کافی از سوی فرد دعوت کننده
  • عدم اثبات توانایی مالی فرد دعوت کننده
  • اطمینان نداشتن آفیسر بررسی کننده پرونده از بازگشت متقاضی به کشور مبدا

ضمنا به این نکته توجه داشته باشید که اگر درخواست شما برای ویزای توریستی ریجکت شد، همچنان می توانید مجددا اپلای کنید. اما لازم است که متوجه نقص ها و کمبودهای پرونده ریجکت شده خود باشید و با رفع آن ایرادات، مجددا درخواست بدهید. شرکت آریوویل با سابقه اخذ ده ها ویزای توریستی برای متقاضیان، می تواند در این زمینه راهنما و پاسخگوی سوالاتتان باشد.

پرسش های متداول درباره ویزای توریستی

چه کسانی به ویزای توریستی کانادا نیاز دارند؟

به طور کلی، ویزای توریستی کانادا برای 4 دسته از افراد نیاز است»

  • مسافرانی که قصد بازدید، تفریح و گشت و گذار در کانادا را دارند.
  • کسانی که با قصد دیدن دوستان، خویشاوندان و بستگان خود به کانادا سفر می کنند.
  • کسانی که به صورت ترانزیتی به فرودگاه کانادا وارد شده و از کانادا به کشور دیگری می روند.
  • کسانی که برای سرمایه گذاری و ارزیابی موقعیت های تجاری در کانادا به این کشور سفر می کنند.

برای اخذ ویزای توریستی نیاز به انجام آزمایش های پزشکی است؟

در حالت معمول برای گرفتن ویزیتور ویزا نیازی به معاینه یا آزمایش های پزشکی نیست. در برخی موارد اداره مهاجرت از فرد متقاضی معاینات و آزمایش های پزشکی می خواهد؛ در این صورت متقاضی باید آزمایش های مورد نظر را به انجام رسانده و مدارک آن را ارسال کند.

آیا می توان ویزیتور ویزا را تمدید کرد؟

ویزای توریستی یا ویزیتور ویزا به فرد دارنده اجازه حداکثر 6 ماه اقامت می دهد. اگر فرد در کانادا باشد، ویزای توریستیش هم چنان اعتبار داشته باشد اما مدت اقامت 6 ماهه اش به پایان رسیده باشد، می تواند از اداره مهاجرت با ارائه دلایل و توضیحات کافی درخواست تمدید مدت زمان اقامت بکند.